Saturday, September 15, 2007

Susuk - Kesesatan Melampau

Nih Sikit Preview


Astaghfirullah....

Kenapakah pihak berwajib meluluskan filem/drama sebegini? Sungguh tidak masuk akal kita yang sudam masuk ke abad 21 masih menghasilkan cerita sebegini. Ini semua cerita dongeng yang pada dahulunya sudah diharamkan oleh Mohamad Rahmat. Saya amat berbangga dia berjaya mengharamkan cerita sebegini. Sedikit sebanyak dapat menjauhkan minda Melayu dari amalan syirik dan khurafat sebegini.

Terdapat beberapa aspek yang dapat dikritik dari cerita sebegini. Antaranya ialah aspek agama.

Aspek Agama
Dari jalan cerita ini, mesej utama ialah kebaikan (Cinda and the guardians) melawan kejahatan (Degawan the servants). geng baik seperti biasa, apabila melawan unsur2 syaitan mestilah dilengkapi elemen Islam dan melawan geng jahat daripada elemen syaitan. Sekali pandang element-element Islam yang pengarah tunjukkan ialah kuasa ghaib yang dikeluarkan oleh geng baik. Sesungguhnya, semua amalan mereka adalah bertentangan dengan Islam sendiri. Dalam Islam, tidak pernah lagi alim ulama terdahulu menyatakan tentang ilmu2 ini malah tidak pernah mengamalkannya. Rasulullah sendiri berperang menggunakan keringatnya sendiri hinga luka-luka. Sekiranya kuasa sebegini adalah dari Islam, mengapa Allah tidak kurniakan kuasa tersebut kepada kekasihNya?
Pak Ali yang kononnya orang alim, mengapa pada satu babak dia mengubati Cinda di rumah seorang duda tanpa ada perempuan lain. Kemudia dengan macho menghilangkan diri begitu saja setelah selesai dan membiarkan Cinda dan Kamal berada di rumah yang sama. Ini boleh mengundang fitnah.
Cinda dan Noni mempunyai kuasa ghaib hasil daripada susuk yang dipakai. Apakah ini kuasa jin/syaitan yang mengekorinya? Kalau dia betul-betul insaf kenapa syaitan masih lagi berdamping dengannya. Adakah kuasa pasca-insaf yang mereka perolehi? Kalau macan tu , sesungguhnya merekalah dikalangan orang yang berutung...
Pengarah cuba mengabui penonton dengan kebaikan Cinda yang kononnya telah insaf. Dilihat dari sudut pakaian saja sudah menunjukkan dia belum insaf. Seorang yang insaf akan berdamping dengan tuhannya dengan mencari kebaikan. Kebanyakan makcik2 yang menonton begitu menyebelahi Cinda sampai terlepas pandang hukum hakam agama.
Jampi dan doa2 memusnahkan kuasa jahat tidak jelas. Saya pasti ianya tidak wujud. Hanyalah mimik mulut sahaja. Ini akan menimbulkan prasangka penonton. Bagi mereka yang kurang pengetahuan akan terus percaya kepada adegan tersebut.

...akan bersambung...