Friday, September 14, 2007

Ampunkan Dosaku

Ni Sample Movie
Kalo nk tgk full masuk jer youtube...



Comment

Video ni support kenyataan Dr. Mashitah dalam paper apa ntah. Seorang bertanya kepada Dr.Mashitah tentang kariernya seorang pelacur bagi menyara keluarganya. Dan dia tidak mampu untuk melakukan kerja lain kerana tiada kelulusan dalam pengajian. Dr. Mashitah jawab diharuskan bg sesorang yang dalam keadaan darurat. Jadi cerita ini nk focus kedaruratan ibu ni lah.
Si adalah seorang cina dan mungkin tida pertimbangan islam ke atas jalan cerita ini. Jadi kekurangan ini tertanggung di atas kepala penulis skrip yang merupakan islam (jika dilihat pada namanya).
Kita tidak menafikan derhaka kepada kedua ibubapa maka nerakalah tempatnya. Nabi pernah bersabda (bunyinya lebih kurang) "Sekiranya ibubapa menyuruh melakukan syirik maka ingkari perintahnya tetapi berbaiklah dalam amalan dunia terhadapnya".
Masalahnya cerita ini hanyalah cerita sedih yang seperti banyak cerita lain mengenai kedurhakaan anak kepada orang tua. Seperti juga banyak cerita lain seperti Si Tanggang, dan banyak lg drama swasta. Jadi si penonton sudah tahu jalan cerita bagi anak yang durhaka akan berakhir dengan keinsafan ataupun penyesalan. Orang kita sudah lali dengan moral cerita ini sampai ada yang tidak menghayati moral daripada cerita yang biasa ditonton. Yang tahu hanyalah mengalirkan air mata pada sesuatu babak.
Kenapalah kita kekurangan penulis skrip yang lebih dinamik dalam menafsirkan masalah masyarakat. Banyak yang cuba membuat cerita mengenai kesalahah yang ditutupi kesalahan lain dan menjadiakan kesalahan pertama ditafsir kepada kebaikan. Seperti cerita ini, seorang ibu yang sanggup melakukan dosa dengan tuhan bagi menyara keluarga. Nampak seperti ibu yang sanggup masuk neraka demi anak-anak. Neraka bukanlah mainan. Seperti kita sanggup bermatian demi anak tersayang.
Duhai penulis skrip, dimanakah nilai takwa dalam filem ini? Dimanakah nilai seorang islam yang berserah kepada tuhannya. Kita mahu melihat itu dalam filem-filem kita. Bukan nilai anak derhaka kerana kita semua sudah lama tahu.
Dengan hanya komen anak yang makan ikan kering takkanlah sampai memaksa si ibu untuk jadi pelacur? Aku dulu pun pernah menagis tiap2 hari makan ikan kering di depan ibuku. Tapi dia tetap bersabar. Sekarang dia sudah boleh hidup senang berkat kesabaran ayahku menanam sayur.
Kalau dikira kesempitan hidup, aku rasa hidupku lebih sempit kerana berapakah sangat hasil jualan sayur? Sekarang ayahku sudah berjaya dengan perniagaan perabotnya dan walaupun aku sudah dewasa, dia tetap mahu menyara aku.
Sekarang bukanlah tempat untuk berkata kekurangan ilmu menjadi penyebab kesempitan hidup. Paling kurang menjadi operator kilang dengan kelayakan minimum. Gaji pekerja kilang mencecah 2k sekiranya dicampur OT. Mungkin si ibu tu mencari jalan mudah.
Sesungguhnya hasil haram adalah tidak berkat dan kebanyakan anak yang disara dengan hasil haram tadak akan menjadi insan yang soleh. Jadi pengajaran cerita ini sedikit sebanyak terbias kepasa si ibu.
Duhai penonton Melayu, dinamikkan fikiran anda. Jangan mudah membuat kesimpulan yang tersurat. Yang tersirat lebih bermakna.
Wallahua'lam...

Komen dari cerita yang lemah pengarahannya.
1. Kenapa 'hero' dia naik bas ppi kerja? Rumah dia agak mewah bagi seorang yang bujang. Mungkin pengarah nak memudahkan pertemuan dia dengan ibunya di stesen bas
2. Si hero ada menyatakan dosa ibunya sudah terampun kerana balasan yang diterima ibunya. Sejauh mana dia mengetahui hal ini? Taubat yang sebaiknya ialah taubat hingga akhir hayat kerana kita tidak tahu status taubat kita. Namun teruskanlah hidup seperti biasa.
3. Orang yang bertakwa tidak akan menjadi gila kerana dia bergantung harap kepada Allah
4. Kenapa dunia cerita ni begitu kecil? Pusing2 kot tu jugak. Lawak ler. Macam boleh teka cerita melayu ni. Ni semua kerja pengarah yang nak memudahkan cerita.

End Comment